În fie care
an re?eaua Diverta d? publicit??ii statistici cu privire la pia?a de carte: ce s-a vândut cel mai bine în anul care a trecut,
cum a evoluat pia?a, care sunt preferin?ele ?i tendin?ele. Cum nu exist? nici un for tutelar care s? se preocupe de aceast? pia?? ?i s? o monitorizeze îndeaproape (cum este de pild? CNC pentru produc?ia de filme), statisticile puse la dispozi?ie de Diverta sunt singurele disponibile ?i nu r?mâne decât s? le consider?m relevante pentru România.
Astfel, pia?a de carte a înregistrat în 2010 un trend descendent, concretizat într-o sc?dere cu aproximativ 15% comparativ cu 2009.
Pia?a de carte de la noi este estimat? la 60 de milioane de euro, f?r? a pune la socoteal? edi?iile kio?c, care aproape ar dubla suma. Pentru anul acesta tendin?a este de stagnare sau de u?oar? revenire. Având în vedere consumul relativ modest de carte, se poate totu?i spune c? pe termen lung pia?a de carte are un real poten?ial de cre?tere. În România, consumul de carte este de 1 volum/locuitor fa?? de 8-10 volume în Polonia sau Ungaria. Pre?ul mediu al unui volum este de 19,16 lei, în cre?tere cu 2% fa?? de anul trecut.
Comportamentul de consum în 2010 a fost dominat de orientarea spre promo?ii ?i reduceri, consumatorul având o mai mare disponibilitate în c?utarea produselor discountate. Anul trecut, în Diverta, au avut priz? la clien?i promo?iile gen „3 la pre? de 2” ?i pre? uni
c. De asemenea, campania „Dai carte, ai parte” a fost un succes, clien?ii fiind atra?i de discountul oferit pentru cartea donat? (aceast? campanie urmeaz? s? fie implementat? ?i în 2011).
Cea mai vândut? carte a anului 2010 este un titlu care ne înva?? s? tr?im s?n?tos ?i s? facem diferen?a între alimentele s?n?toase ?i cele nocive. „?i noi ce mai mânc?m” a profesorului Gheorghe Mencinicopschi este best-seller-ul anului, urmat de „Simbolul pierdut„, ultimul roman al lui Dan Brown, ?i „M?nânc?, roag?-te, iube?te” a lui Elizabeth Gilbert. Pe urm?toarele locuri se claseaz?: „Secretul” (patru, Rhonda Byrne), „Înc? de pe-atunci vulpea era vân?torul” (cinci, Herta Muller), „Înving?torul este totdeauna singur” (?ase, Paulo Coelho), „Ni?te r?spunsuri” (?apte, Mihaela R?dulescu). Pe locul opt întâlnim un alt volum al lui Gheorghe Mencinicopschi, „?i noi ce mai mânc?m… ca s? sl?bim”, urmat de Mircea C?rt?rescu („Frumoasele str?ine”) ?i Monica Vlad („Trei vie?i. Pedeaps?”).
Din punctul de vedere al num?rului de volume vândute pe primul loc se afl? Editura Rao, urmat? de Grupul Corint ?i Editura Polirom. Pe celelalte pozi?ii se afl?, în ordine, Litera, Trei, Humanitas, Curtea Veche, Nemira, All ?i Girasol.
Cei mai c?uta?i autori români ai anului au fost Gheorghe Mencinicopschi, Florin Andreescu, Dan Teodorescu, Marcela Pene?, Aurora Liiceanu, Octavian Paler, Mircea C?rt?rescu, Mihaela R?dulescu, Marin Preda ?i Dan Puric, iar dintre cei str?ini îi putem aminti pe Paulo Coelho, Dan Brown, Rhonda Byrne, Stephanie Meyer, L.J. Smith, Elizabeth Gilbert, Herta Muller, Stieg Larsson, Jamie Oliver ?i Agatha Christie.
Din punctul de vedere al domeniilor, în 2010 românii au preferat s? citeasc? beletristic? (27,1%), carte pentru copii (18,1%), hobby (10,6%) ?i autoeducare (10,3%). În ceea ce prive?te cartea str?in? comportamentul consumatorului a fost mai rezervat în 2010, valoarea medie a co?ului de cump?r?turi suferind o sc?dere. Pia?a de carte str?in? a fost în sc?dere cu aproximativ 25% fa?? de anul 2009. Pentru anul 2011 se estimeaz? o men?inere la nivelul lui 2010, cu u?oare tendin?e de cre?tere la sfâr?itul anului. Cea mai bu
n? vânzare de carte str?in? este în Bucure?ti, acest lucru explicându-se prin nivelul salarial mai ridicat, dar ?i prin num?rul expa?ilor, care este mai mare ca în alte regiuni. Capitala este urmat? de Transilvania (Cluj ?i Bra?ov), urmeaz? Banatul cu Timi?oara ?i Moldova cu Ia?i. Toate aceste ora?e sunt centre universitare, ceea ce demonstreaz? faptul c? un num?r mare de studen?i vizeaz? titlurile de import. Pre?ul mediu al unei c?r?i din import este situat în jurul valorii de 70 lei, iar pe domenii, acesta este: beletristica – 42 lei, art? ?i arhitectur? – 120 lei, carte copii – 36 lei, hobby – 80 lei. Cartea str?in? are în general dou? motive importante pentru care este achizi?ionat? de cump?r?torul roman: cadou sau material de studiu. Au existat ?i clienti care au achizi?ionat c?r?i foarte scumpe („luxury books”) pentru colec?iile particulare. Majoritatea titlurilor importate fac parte din domeniile art?, arhitectur? ?i design. Ca ?i trenduri ale anului 2010, în pictur? au fost c?uta?i arti?tii moderni, comparativ cu anii preceden?i când pe primul loc era rena?tera sau barocul, iar în arhitectur? ?i design tendin?ele sunt de minimalism.
O carte unic? care spune adev?ruri incomode
Vedeta anului 2010 este, a?adar „?i noi ce mai mânc?m”, volumul profesorului Gheorghe Mencinicopschi. O carte despre aliment, despre industria alimentar?, care ne înva?? nu numai ce s? mânc?m, ci ?i care sunt alimentele nocive de care trebuie s? ne ferim! Este o carte unic?! ?i spunem asta pentru c? autorul, prof. univ. dr. Gheorghe Mencinicopschi este doctor în biologie-biochimie, specialist în nutri?ie uman?, biologie molecular?, inginerie genetic? ?i, nu în ultimul rând, în aliment, alimenta?ie ?i industrie alimentar?. În Mai bine zis, domnul profesor ?tie! Este cel care nu poate fi p?c?lit, cel care trage un semnal de alarm
? asupra faptului c? mânc?m f?r? s? ne hr?nim ?i c? din cauza a ceea ce mânc?m ?i ce nu mânc?m suntem prea bolnavi, de la vârste prea tinere! De asemenea, în „?i noi ce mai mânc?m”, autorul d?râm? un mit: nu trebuie s? fim boga?i ca s? mânc?m s?n?tos! Lipsa banilor nu justific? faptul c? mânc?m toate alimentele gunoi! Ba mai mult, atrage aten?ia asupra sofistic?riei gastronomice – o art?, nu o ?tiin??, cu aspect ?i gust încânt?toare, îns? indigest? ?i îmboln?vitoare! În plus, spune adev?ruri incomode despre minciuna din alimente, fraudarea ?i falsificarea alimentelor, despre alimentele ecologice ?i „tradi?ionale”.
Sursa: Sebastian S. ERARD – Cele mai citite carti din anul 2010. In: Jurnalul national, an. 18, nr. 5561 / 10 ian. 2011, p. 20.
PS. Un lucru este o carte vanduta, un altul este o carte citita. Cand cumparam o carte intentionam sa o citim sau sa o daruim.
Cate carti le citim, dupa ce le cumparam? Cate carti asteapta in biblioteca personala sa le citim?… Din acest motiv mi-am permis sa schimb titlu, care este mai aproape de vanzare decat de citit.