Realitatile in care isi desfasoara activitatea bibliotecile publice de cativa ani incoace sunt ingrijoratoare: management central si local defectuos; aparitia si proliferarea unor interese mercantile, particulare sau de grup, in dauna celor publice; lipsa generala a unor strategii si programe coerente si a unor tehnici noi de promovare a serviciilor; lipsa de sustinere a bibliotecilor in mediul rural de catre administratiile locale; lipsa relationarii, transparentei si comunicarii in sistem sau in unitatile componente; insuficienta si lipsa personalului calificat si deprofesionalizarea celui existent; finantari n eindestulatoare la achizitia de carte si echipament informatic performant, localuri n
eingrijite si arhipline cu lucrari nesolicitate, achizitii de carte si manifestari
culturale de promovare a ei neconforme cu solicitarile concrete. Toate aceste au facut si fac ca bibliotecile puiblice sa nu mai fie asa solicitate de catre mebrii comunitatii, in special din randul populatiei active, tineri sau adulti care au terminat o scoala profesionala de meserii, un liceu sau o facultate. Multe biblioteci publice deservesc in majoritate elevi si studenti, obligati de programele scolare sa citeasca.
Televiziunea si Internetul au jucat un rol important in scaderea numarului de utilizatori-cititori
in bibliotecile publice, managerii acestora nestiind cum sa le foloseasca in promovarea activitatii lor.
Viata de zi cu zi ne arata ca fundamentul ei nu este liniaritatea prin conservare, ci schimbarea prin deschidere si modernizare. Fata de aceasta din urma, institutiile si oamenii din interiorul lor se impotrivesc printr-un sistem mascat de neadaptare prin respingere, neimplicare si nerezolvare a situatiilor noi.
Rezistenta la schimbare vine si din partea unor membrii din vechea generatie sau din partea unor grupuri de interese, de gasca.
Tributari unor obisnuinte, reprezentantii acestora privesc schimbarea mai degraba ca o amenintarea a statutului lor decat ca pe o oportunitate Asa se intampla si in multe biblioteci publice; oamenii din interiorul lor s-au plafonat, deprofesionalizat si rupt de realitatile comunitatii si cerintele utilizatorilor.
Bibliotecarul are si o functie publica, nestatuata inca in Romania; el inca este insuficient orientat spre rezolvarea problemelor cetateanului contribuabil, nefiind inca in realitate un servitor al acestuia (“civil servants” in limba engleza). Prin aproape tot ce fac, conducatori sau bibliotecari, nu mai raspund adecvat si prompt noilor solicitari ale comunitatii deservite, in activitatea multora dintre ei lipsind calitati specifice meseriei: competenta, pasiune, seriozitate, serviabilitate si responsabilitate. Am devenit individualisti si superficiali, nu lucram in echipa ci doar in grupuri de interese, nu ne respectam si nu ne apreciem unul pe altul, nu comunicam si interactionam in profesie si comunitatea locala, nu distingem prioritatile momentului, nu cheltuim judicios ce avem, nu urmarim permanent deservirea tuturor utilizatorilor din comunitate. Invidia, dispretul si izolarea se manifesta si in biblioteci; nu mai exista respectul de sine, recunoasterea meritelor profe
sionale ale celuilalt, armonie, intelegere si tolereanta la locul de munca. Toate aceste lucruri indeparteaza publicul de institutia bibliotecara si potentialii ei lucratori, dar si alte institutii si agenti economici.
Schimbarea propriu-zisa presupune, printre multe altele, cunoasterea si intelegerea mecanismului structural si relational al comunitatii in care iti desfasori activitatea, actorii individuali si colectivi de aici, nevoile si asteptarile acestora. Pe baza acestora poti demara, la timpul si locul potrivit, adaptarea, dezvoltarea si modernizarea serviciilor specifice de biblioteca publica pe baza unor proiecte clare, realiste si la obiect. Nu poti infiinta filiale, nu poti face achizitii de carte sau CD-uri, nu poti face abonamente la presa, nu poti organiza manifestari proprii sau in colaborare, etc. fara o minima informare privind cerintele actualului sau viitorului utilizator. Astazi nimeni nu mai doreste sa i se impuna lucruri si activitati care nu-l intereseaza. Nu este nici profitabil din punct de vedere financiar sa cumperi carti care nu se citesc niciodata sau sa organizezi manifestari la care vin cinci invitati pentru un pahar de… bautura!
Pe fondul accelerat al schimbarilor socio-culturale din societatea romaneasca, implicarea bibliotecii publice in deservirea cetatenilor din comunitate este absolut necesara; rezistenta si imobilitatea ei la schimbare este periculoasa pentru progresul Romaniei pe calea sa de integrare in structurile euro-atlantice.
Cat despre informatizarea activitatilor de biblioteca publica (programul BIBLIONET este un ajutor nesperat, dar putin sustinut de autoritatile locale!) vor mai trece inca 20 de ani pana cand se va generaliza…
Ps. Scris acum cativa ani, dar mare parte din idei sunt…actuale