Kama Sutra nu este o lucrare pornografic?; ea este o imagine a artei erotice de a tr?i civilizat ?i rafinat. Este o lectur? fascinant? care sugereaz? c? pl?cerea (kama) sexual? este indispensabil?. Nu numai c? un om poate fi nefericit ?i neîmplinit f?r? sex, dar nici nu poate atinge iluminarea spiritual
? f?r? el.
Scris în India între secolele III ?i V, Kama Sutra este una dintre cele mai cunoscute tratate erotice ale tuturor timpurilor, textele lui fiind atribuite în?eleptului Vatsyayana. De?i este celebr? ca manual erotic, doar una dintre cele ?apte capitole ale c?r?ii sale (a doua) abordeaz? tehnicile iubirii fizice; celelalte se ocup? cu probleme de filozofie a vie?ii, a societ??ii ?i iubirii, cu modul de a face curte, de aspecte ale c?s?toriei, de via?a cotidian? a unei curtezane ?i de iubirea magic?.
La început a fost Kama Shastra.
Cea mai cunoscut
? carte despre sex, Kama Sutra este un tratat clasic despre sex. La origini, ea este o adaptare a lucr?rii Kama Shastra sau “Legile iubirii”, scris? de înv??a?i indieni antici care ?i-au pus bazele filozofiilor despre sex prin înv???turile cunoscute sub numele de Vede, probabil cele mai vechi texte sacre din lume. Prima versiune a Kama Shastrei este atribuit
? î n mitologia hi
ndus? lui Nandi, înso?itorul lui Shiva.
Acum 1500 de ani, în timpul perioadei de aur a dinastiei Gupta, Maharishi Vatsyayana, un faimos înv??at indian ?i o autoritate în ceea ce prive?te scrierile sacre, a scris Kama Sutra – propria traducere ?i în?elegere a Kama Shastrei. Tradi?ia legat? de acest faimos tratat, devenit în timp un best seller perpetuu, coboar? mult în timp, cu câteva secole înainte de era cre?tin?. În primele veacuri ale erei noastre Vatsyayana d? curs indemnului primit din partea zeilor de a aduna într-un singur volum, într-o formu
l? literar?, toate cuno?tin?ele ?i povestioarele indiene legate de arta amorului fizic ?i spiritual.
Kama Sutra lui Vatsyayana a fost acceptat? ca textul autentic al Kama Shastrei ?i ea s-a bucurat de recunoa?tere mondial? înc? de la început. Fiind un om modest, Vatsyayana sus?ine c? el doar a citat ?i a sintetizat opera veche; el folose?te persoan? a treia atunci când î?i exprim? p?rerile.
Aceast? abordare îndr?znea?? a artei de a face sex, ca fiind în egal? m?sur? art? ?i ?tiin??, este genial? ?i, în mod clar, cu mult înaintea oric?rei lucr?ri ap?rute în Occident care trateaz? aceast? tem?. Pe m?sur? ce enumer? principiile ?tiin?ifice ale sexului, el intuie?te rolul pe care îl are psihicul asupra comportamentului intim.
Kama Sutra a fost tradus? în englez? ?i publicat? în secret de Sir Richard Burton în 1883; cunoa?terea ei de c?tre publicul larg începe odat? cu anii ’60. Pentru cuplurile zilelor noastre Kama Sutra este mai mult o carte de cultur? general?, unele precepte ale ei privind descoperirea ?i amplificarea dorin?ei sexuale nefiind acceptate de principiile moralei ?i religiei cre?tine.
Mesajul Kama Sutrei
Titlul manualului Kama Sutra este format din dou
? cuvinte: “sutra”, care semnifica tratat sau culegere de aforisme ?i “kama” cu în?elesul de amor, de pl?cere sexual?. Deci într-o traducere larg? Kama Sutra ar însemna o culegere de afirma?ii, aforisme ?i reguli închinate iubirii ?i sexului.
Ca form? literar? de expunere, Vatsyayana a ales “sutra” (aforismul), forma cea mai concis? de exprimare a unei idei. Autorul era convins c? o bun? cunoa?tere a pl?cerilor sexuale este indispensabil? dezvolt?rii armonioase a omului. ?i a f?cut acest lucru prin oferirea unor informa?ii accesibile ?i explicite ale pl?cerii sexuale din timpul s?u. Probabil accesibilitatea acestui subiect delicat ce ?ine de intimitatea uman? a determinat ca textele sale s? înving? timpul ?i s? ajung? pân? azi la noi în numeroase traduceri ?i edi?ii.
Cel mai important mesaj al Kama Sutrei este absen?a total? a oric?rui sentiment de vinov??ie trupeasc? sau de p?cat, sentiment cu care gândirea cre?tin? din Occident nu este de acord. Kama Sutra este ?i mistic?, ?i sofisticat?, prosl?ve?te desf?t?rile senzuale ale poeziei, muzicii ?i parfumurilor, descriind o varietate de pozi?ii coitale cu nume exotice (în doar 5 pagini din cele 250 cât are lucrarea). Alte capitole ale tratatului sunt consacrate c?s?toriei ?i raportului social-tradi?ional între b?rbat ?i femeie înainte de c?s?torie; un capitol este dedicat în special aman?ilor, iar altul grupeaz? informa?ii privind modalit??ile de amplificare a dorin?ei sexuale cu ajutorul unor re?ete prescrise de medicina popular? oriental?. Sarcina se bucur? ?i ea de o abordare atent? în paginile lucr?rii.
Kama Sutra abordeaz? ?i compatibilitatea fizic? (organele genitale) a cuplurilor. B?rba?ii sunt clasifica?i în func?ie de m?rimea penisului (lingam), iar femeile în func?ie de dimensiunea vaginului (yoni-ului). Lingam-ul b?rbatului îl poate asem?na pe acesta cu un iepure, cu un taur sau cu un cal, în timp ce adâncimea yoni-ului femeii o poate compara cu o c?prioar?, o iap? sau cu un elefant femel?.
Autorul vorbe?te în termeni accesibili ?i naturali despre dimensiunile penisului ?i vaginului ca elemente ale armoniei sexuale dintre parteneri, despre diferen?ele dintre intensitatea dorin?ei sexuale la femeie ?i la b?rbat sau despre rolul imagina?iei (fanteziilor) partenerilor de cuplu în ob?inerea pl?cerii sexuale supreme. Sunt, de asemenea, evocate sexul anal ?i oral, precum ?i fantasmele, în sensul c? unul dintre parteneri poate s? î?i imagineze c? face dragoste cu o alt? persoan? decât cea cu care este în momentul respectiv.
Vatsyayana discuta, de asemenea, variante de îmbr??i??ri, de s?ruturi, pozi?ii erotice ?i chiar de sunete pentru a marca momentul orgasmului. Dac? femeia nu are orgasm, autorul recomand? cuplului s? reia partid? de sex mai târziu ?i dac? e?ecul persist?, atunci b?rbatului îi revine misiunea s? î?i concentreze aten?ia supra yoni-ului femeii.
Cui se adreseaz??
În acest tratat erotic, o rela?ie armonioas? între b?rbat ?i o femeie depinde de compatibilitatea între organele genitale ale celor doi. În lipsa acestei compatibilit??i, c?snicia lor va fi dezastruoas?. ?i dac?, totu?i acest lucru se întâmpl?, exist? diferite re?ete Ayurvedice (medicina tradi?ional? indian?) pentru acei b?rba?i ?i acele femei ale c?ror probleme fizice ?i psihologice intr
? în conflict cu capacitatea lor de a avea rela?ii sexuale. Watsyayana afirm? c? sexualitatea femeii este determinat? ?i de… clim?.
În Kama Sutra, Vatsyayana se adreseaz? în mod special b?rbatului, care în societatea tradi?ional? indiana avea rolul major ?i d? mare credit pudorii ?i respect?rii conven?iilor sociale din acele timpuri. De pild?, femeia nu trebuie s? fac? avansuri b?rbatului. Sau b?rbatul care ?i-a ales ca mireas? o virgin? este sf?tuit s? aib? r?bdare ?i tact cel pu?in trei zile – dar mai bine o s?pt?mân? – pân? s? îi propun? tinerei neveste pozi?ii mai sofisticate de a face dragoste. ?i aceasta pentru a o acomoda treptat cu ele ?i pentru a nu-i provoca dezgustul.
Ceea ce uime?te pe omul timpurilor noastre când face o incursiune prin Kama Sutra este tonul lejer, nevinovat (normal) ?i direct folosit de autor pentru a discuta liber despre sexualitatea uman?. Tratatul se adreseaz? în egal? m?sur? b?rba?ilor adul?i, tinerilor, b?ie?i ?i fete, care sunt pe punctul de a-?i uni destinele prin c?s?torie, ?i chiar curtezanelor (prostituatelor). Toate textele legate de arta amorului se încadreaz? în mod specific obiceiurilor ?i tradi?iilor din societate indian
? a acelor secole, multe concepte ?i idei fiind ?i azi actuale.
Sursa principala: KAMA SUTRA de Vatsyana: Arta hindusa a iubirii fizice redactata în sanscrit? in jurul secolului al V-lea e.n. Trad. dup? versiunea franceza de Simona SURDULESCU.- Craiova Star Trafic, 1991.