Iarna este anotimpul care solicit? cel mai mult automobilul, iar orice gre?eal? pe care o face posesorul acestuia poate fi aspru sanc?ionat? de c?tre condi?iile meteo.
Echiparea automobilului cu anvelope de iarn? în sezonul rece este probabil cea mai important? regul?. Dup? aceasta, indiferent de c?l?toria programat?, automobilul ar trebui s? aib? întotdeauna rezervorul plin sau cel pu?in trei sferturi. Mai mult, iarna ?oferii trebuie s? fie foarte aten?i ?i de unde ?i cu ce alimenteaz?. Spre exemplu exist? dou? tipuri de motorin?, unul mai ieftin, ?i un altul mai scump, cu cifr? cetanic? (cifra echivalent? cifrei octanice pentru benzin?) mai mare ?i care con?ine mai mul?i aditivi ?i rezist? la o temperatur
? mai joas?. Pentru motoarele pe benzin? exist? posibilitatea ca în afar? de sortimentul „standard” cu cifr? octanic? 95, mai sunt cele de 99 plus sau 100 care ajut? la o înc?lzire mai rapid? a motorului. Este de asemenea de recomandat ca ma?inile s? fie alimentate de la sta?ii „de încredere” cu un num?r mai mare de clien?i ?i nu de la cele „no name” sau frecventate mai rar – exist? riscul ca benzina s? fie „îndoit?” cu ap?, iar motorina s? fie de o calitate mai slab?, ambele cazuri fiind foarte periculoase pe timp de iarn?. Un alt element foarte important este s? se verifice nivelul antigelului din lichidul de r?cire al motorului.
Un alt lichid foarte important este cel pentru sp?larea parbrizului. Deseori vedem în super ?i hipermarketuri lichid de parbriz cu pre? sc?zut ?i care potrivit etichetei rezist? pân? la -30 de grade Celsius, în timp ce lâng? el este unul la pre? dublu, dar care promite acela?i lucru. De cele mai multe ori s-a dovedit c? un lichid ieftin nu este întotdeauna cea mai economic? solu?ie deoarece exist? un risc foarte mare c? acesta s? înghe?e pe conducte ?i s? blocheze duzele de la sistemul de sp?lare a parbrizului. În cazul în care acest lucru se întâmpl?, exist? ?ansa ca pompa sistemului s? se strice. Astfel, ceea ce pare o economie se poate transforma într-o cheltuial? semnificativ?. Mai mult, dac? acesta înghea?? la un drum lung, poate pune serios în pericol siguran?a în trafic deoarece parbrizul nu se mai poate cur??a. Este astfel recomandat? achizi?ia unui lichid de parbriz de calitate.
?terg?toarele sunt alte „elemente” foarte importante iarna, atunci când la drum sunt utilizate des pentru a cur??a parbrizul. Cu cât acestea sunt mai vechi sau mai slab calitative, cu atât acestea vor cur??a mai pu?in parbrizul, afectând siguran?a în trafic.
Întotdeauna când se pleac? la un drum iarna, fie el scurt s?u lung, trebuie s? se ia în calcul ?i dezghe?area automobilului. Primul lucru care se face este s? se porneasc? motorul, cu instala?ia de ventila?ie la maxim, aerul condi?ionat pornit, sistemul comutat numai pe parbriz ?i parasolarele coborâte pentru ca parbrizul s? se dezghe?e mai rapid. Cu toate c? în general aerul condi?ionat se folose?te teoretic numai vara pentru r?cire, iarna acesta are rolul de a „usca” aerul ?i a reduce umiditatea din automobil. Dup? ce s-a pornit motorul, abia atunci începe s? se cure?e ma?ina de z?pad? – astfel automobilul începe s? se înc?lzeasc? ?i implicit se ?i cur??? mai u?or. Nu este deloc indicat
? utilizarea racletelor. Acestea pot zgâria atât vopseaua cât ?i parbrizul sau geamurile laterale. Fie se a?teapt? pân? când ghea?a se tope?te datorit? înc?lzirii habitaclului, fie se utilizeaz? un spray special.
Foarte mul?i participan?i la trafic înc? nu ?tiu cum s? utilizeze corect instala?ia de ventila?ie a automobilului. Din acest motiv se pot vedea u?or în trafic ma?ini cu toate geamurile aburite, afectând grav vizibilitatea. Acest lucru se întâmpl? atunci când instala?ia este comutat? pe recircularea aerului – mul?i cred c? astfel se înc?lze?te mai repede habitaclul, dar pun serios în pericol siguran?a tuturor.
Instala?ia de lumini trebuie verificat? înainte de orice drum. Mai mult, întotdeauna trebuie ca ?oferul s? se asigure dac? are ?i siguran?e de rezerv?. Toate becurile trebuie s? fie în func?iune ?i este foarte indicat s? existe ?i becuri de rezerv? în ma?in?.
Sfaturi pentru c?l?toriile pe timp de iarn?
Pe fondul apari?iei fenomenelor specifice anotimpului rece au ap?rut evenimente rutiere nedorite. Conduc?torii auto sunt sf?tui?i s? adopte o conduit? preventiv? în trafic ?i s? respecte indica?iile poli?i?tilor rutieri. To?i ?oferii ar trebui s? aib? în aceste s?pt?mâni în automobil: lichid de parbriz de rezerv?, lopat?, un s?cule? cu nisip, o p?tur?, cabluri pentru înc?rcarea bateriei, lantern? cu baterii cât mai noi, trus? de prim-ajutor ?i lan?uri antiderapante. Mai mult, este foarte indicat c? cel care pleac? la drum s? aib? ?i o anumit? sum? de bani, preferabil cash, fie pentru a alimenta în caz de nevoie, fie pentru a cump?ra alimente în situa?ii de urgen??. De asemenea este de preferat ?i un înc?rc? tor auto pentru telefonul mobil.
Având în vedere riscul crescut de apari?ie a poleiului ?i ghe?ii pe drumurile publice, se recomand? tuturor participan?ilor la trafic ?i în special operatorilor de transport:
– Evitarea, pe cât posibil, a tranzit?rii zonelor afectate de fenomene meteorologice intense în perioada manifest?rii lor;
– Solicitarea de informa?ii la Dispeceratul Comandamentului Central de Iarn? din cadrul Ministerului Transporturilor ?i Infrastructurii, privind situa?ia drumurilor na?ionale (telefon 021/264.33.33; 021/9360);
– Preg?tirea corespunz?toare a vehiculelor pentru circula?ia pe timp de iarn?, inclusiv dotarea cu anvelope de iarn? pentru parcurgerea sectoarelor de drum acoperite cu z?pad?, ghea?? sau polei;
– Respectarea semnaliz?rii rutiere, precum ?i a dispozi?iilor date de poli?i?tii rutieri;
– Adaptarea vitezei de circula?ie a vehiculului la condi?iile meteorutiere;
– P?strarea unei distan?e corespunz?toare fa?? de vehiculele care circul? în fa??;
– Verificarea func?ion?rii corespunz?toare a sistemelor care concur? la siguran?a rutier? în sezonul rece, precum ?i cur??area vehiculelor de z?pad? ?i ghea??.
– Când v? deplasa?i în coloan?, evita?i s? dep??i?i. Aceast? manevr? nu v? scurteaz? semnificativ timpul de deplasare, îns? v? poate pune via?a în pericol. Totu?i, când dep??irea este absolut necesar?, asigura?i-v? temeinic înaintea efectu?rii acestei manevre ?i semnaliza?i din timp inten?ia dumneavoastr?
– În zilele cu ploi, lapovi??, ninsoare ?i temperaturi sc?zute, fi?i mai aten?i la pietoni. Ace?tia sunt mai pu?in pruden?i, circul? zgribuli?i, se ascund sub umbrele, privesc mai pu?in în jur ?i se asigur? mai pu?in la traversare!
Totodat?, pietonilor li se recomand? evitarea pe cât posibil a folosirii p?r?ii carosabile, mai ales dup? l?sarea întunericului ?i în condi?ii de vizibilitate redus?.
De asemenea, pietonii vor trebui s? se asigure temeinic înaintea travers?rii drumurilor ?i s? procedeze la efectuarea acestora numai dup? ce sunt siguri c
? traversarea se poate face în condi?ii de siguran??, ?inând cont de faptul c? în condi?ii de carosabil umed sau alunecos, spa?iul de frânare al autovehiculelor cre?te sim?itor.
Bogdan ALECU – Ziarul financiar, ian. 2012
Sursa: http://www.zf.ro/auto/zece-sfaturi-pentru-intretinerea-masinii-pe-timp-de-iarna-9186206