Dacă ai fost hărţuit când ai fost copil sau ca adult, ştii cât de umilitor poate fi acest lucru. Agresorii trebuie înfruntaţi prompt. Deşi nu îţi propui să fii liderul unei haite, ceea ce poţi învăţat de la Cesar Millan [psiholog canin, cunoscut şi ca „Dresorul de câini”] este importanța adoptării unei poziţii calme, autoritare, în loc de a te gudura ca un căţeluş în faţa unei rude, a unui prieten, coleg de serviciu său şef care te hărţuieşte. Astfel, într-un fel sau altul vei prelua controlul, fie depăşind situaţia, fie ieşind definitiv din ea. Fermitatea şi refuzul de a îngenunchea vor submina jocul agresorului. (În situaţii de constrângere fizică, trebuie să anunţi imediat poliţia sau alte foruri juridice.) În funcţie de situaţia în care te afli, aplică una sau mai multe dintre următoarele tehnici:
1. Evită să devii o ţintă. Agresorii îşi aleg victimele dintre oamenii de treabă, care se simt inferiori sau cărora le este greu să se apere. Sesizează cu foarte multă iscusinţă dacă te pot dezechilibra. Vor să vadă dacă pot să te enerveze. În orice birou, există oameni de care agresorii se iau şi alţii pe care îi lăsă în pace. Nu ajunge o victimă. Un agresor respectă oamenii care nu se lasă hartuiţi.
2. Dacă te hotărăşti să înfrunţi direct agresorul:
• Rămâi calm şi ferm. Fă o pauză. Încearcă să nu reacţionezi sub impulsul emoţiilor sau să te laşi enervat. Înfruntă-ţi agresorul dintr-o poziţie de echilibru, niciodată dintr-una de inferioritate.
• Vorbeşte cu agresorul în particular. Agresorii reacţionează mai bine dacă vorbeşti cu ei ca de la om la om, decât dacă îi înfrunţi în faţa unui grup de persoane, caz în care s-ar putea să îşi susţină poziţia; în plus, în felul acesta, eviţi să îi faci să se simtă prost. Când începi conversaţia, e bine să defineşti clar comportamentul cu pricina şi să sugerezi o schimbare anume. Impunerea unor limite poate determina un agresor să de înapoi. De exemplu, dacă un agent de vânzări încearcă să te intimideze şi să te facă să cumperi o maşină într-un moment în care nu eşti hotărât, spune-i: „Ştiu că meseria ta te obliga să procedezi aşa, dar mă presezi prea mult. Trebuie să mă gândesc”. Sau, dacă un rival te bârfeşte şi răspândeşte zvonuri despre tine, cere-i să probeze că e adevărat sau să înceteze. Poţi să foloseşti această tactică şi cu un şef care face presiuni asupra ta, dar fii deosebit de atent şi ai grijă ca ripostele tale să fie foarte bine motivate. Dacă nu obţin rezultate, caută-ţi mai mulţi aliaţi. Denunţă-ţi superiorul celor de la management şi caută şi alţi colegi cu plângeri similare ca să îţi susţii cazul.
3. Apelează la umor ca să deviezi atacurile mişeleşti. Acesta este un mod de a-i arăta agresorului că nu te poate intimida şi că nu îi vei face jocul izbucnind nervos. Dacă-i iei atacurile în glumă, îi demonstrezi că nu te vei lăsa încolţit şi că nu-i vei înghiţi momeala. În acelaşi timp, încearcă să nu interpretezi comentariile lui ca pe nişte atacuri la persoană. Tratează-le ca pe un zgomot de fond când depăşeşti pragul de suportabilitate şi decizi să iei în considerare şi alte opţiuni.
4. Evita persoana respectivă sau schimbă-ţi locul de muncă. Dacă un agresor nu se schimbă nici după ce ai apelat la aceste tehnici, redu sau rupe contractul cu el. Nu e sănătos să te expui continuu unui astfel de tratament. Meriţi mai mult.
Sursă: Libertatea emoţională: Cum să te eliberezi de emoţiile negative şi să-ţi transformi viaţa/ORLOFF, Judith. – Piteşti: Paralela 45, 2012, pp. 401-402.