Kama Sutra nu este o lucrare pornografică; ea este o imagine a artei erotice de a trăi civilizat şi rafinat. Este o lectură fascinantă care sugerează că plăcerea (kama) sexuală este indispensabilă. Nu numai că un om poate fi nefericit şi neîmplinit fără sex, dar nici nu poate atinge iluminarea spirituală fără el.
Scris în India între secolele III şi V, Kama Sutra este una dintre cele mai cunoscute tratate erotice ale tuturor timpurilor, textele lui fiind atribuite înţeleptului Vatsyayana. Deşi este celebră ca manual erotic, doar una dintre cele şapte capitole ale cărţii sale (a doua) abordează tehnicile iubirii fizice; celelalte se ocupă cu probleme de filozofie a vieţii, a societăţii şi iubirii, cu modul de a face curte, de aspecte ale căsătoriei, de viaţa cotidiană a unei curtezane şi de iubirea magică.
La început a fost Kama Shastra.
Cea mai cunoscută carte despre sex, Kama Sutra este un tratat clasic despre sex. La origini, ea este o adaptare a lucrării Kama Shastra sau “Legile iubirii”, scrisă de învăţaţi indieni antici care şi-au pus bazele filozofiilor despre sex prin învăţăturile cunoscute sub numele de Vede, probabil cele mai vechi texte sacre din lume. Prima versiune a Kama Shastrei este atribuită în mitologia hindusă lui Nandi, însoţitorul lui Shiva.
Acum 1500 de ani, în timpul perioadei de aur a dinastiei Gupta, Maharishi Vatsyayana, un faimos învăţat indian şi o autoritate în ceea ce priveşte scrierile sacre, a scris Kama Sutra – propria traducere şi înţelegere a Kama Shastrei. Tradiţia legată de acest faimos tratat, devenit în timp un best seller perpetuu, coboară mult în timp, cu câteva secole înainte de era creştină. În primele veacuri ale erei noastre Vatsyayana dă curs indemnului primit din partea zeilor de a aduna într-un singur volum, într-o formulă literară, toate cunoştinţele şi povestioarele indiene legate de arta amorului fizic şi spiritual.
Kama Sutra lui Vatsyayana a fost acceptată ca textul autentic al Kama Shastrei şi ea s-a bucurat de recunoaştere mondială încă de la început. Fiind un om modest, Vatsyayana susţine că el doar a citat şi a sintetizat opera veche; el foloseşte persoană a treia atunci când îşi exprimă părerile.
Această abordare îndrăzneaţă a artei de a face sex, ca fiind în egală măsură artă şi ştiinţă, este genială şi, în mod clar, cu mult înaintea oricărei lucrări apărute în Occident care tratează această temă. Pe măsură ce enumeră principiile ştiinţifice ale sexului, el intuieşte rolul pe care îl are psihicul asupra comportamentului intim.
Kama Sutra a fost tradusă în engleză şi publicată în secret de Sir Richard Burton în 1883; cunoaşterea ei de către publicul larg începe odată cu anii ’60. Pentru cuplurile zilelor noastre Kama Sutra este mai mult o carte de cultură generală, unele precepte ale ei privind descoperirea şi amplificarea dorinţei sexuale nefiind acceptate de principiile moralei şi religiei creştine.
Mesajul Kama Sutrei
Titlul manualului Kama Sutra este format din două cuvinte: “sutra”, care semnifica tratat sau culegere de aforisme şi “kama” cu înţelesul de amor, de plăcere sexuală. Deci într-o traducere largă Kama Sutra ar însemna o culegere de afirmaţii, aforisme şi reguli închinate iubirii şi sexului.
Ca formă literară de expunere, Vatsyayana a ales “sutra” (aforismul), forma cea mai concisă de exprimare a unei idei. Autorul era convins că o bună cunoaştere a plăcerilor sexuale este indispensabilă dezvoltării armonioase a omului. Şi a făcut acest lucru prin oferirea unor informaţii accesibile şi explicite ale plăcerii sexuale din timpul său. Probabil accesibilitatea acestui subiect delicat ce ţine de intimitatea umană a determinat că textele sale să învingă timpul şi să ajungă până azi la noi în numeroase traduceri şi ediţii.
Cel mai important mesaj al Kama Sutrei este absenţa totală a oricărui sentiment de vinovăţie trupească sau de păcat, sentiment cu care gândirea creştină din Occident nu este de acord. Kama Sutra este şi mistică, şi sofisticată, proslăveşte desfătările senzuale ale poeziei, muzicii şi parfumurilor, descriind o varietate de poziţii coitale cu nume exotice (în doar 5 pagini din cele 250 cât are lucrarea). Alte capitole ale tratatului sunt consacrate căsătoriei şi raportului social-tradiţional între bărbat şi femeie înainte de căsătorie; un capitol este dedicat în special amanţilor, iar altul grupează informaţii privind modalităţile de amplificare a dorinţei sexuale cu ajutorul unor reţete prescrise de medicină populară orientală. Sarcina se bucură şi ea de o abordare atentă în paginile lucrării.
Kama Sutra abordează şi compatibilitatea fizică (organele genitale) a cuplurilor. Bărbaţii sunt clasificaţi în funcţie de mărimea penisului (lingam), iar femeile în funcţie de dimensiunea vaginului (yoni-ului). Lingam-ul bărbatului îl poate asemăna pe acesta cu un iepure, cu un taur sau cu un cal, în timp ce adâncimea yoni-ului femeii o poate compara cu o căprioară, o iapă sau cu un elefant femelă.
Autorul vorbeşte în termeni accesibili şi naturali despre dimensiunile penisului şi vaginului ca elemente ale armoniei sexuale dintre parteneri, despre diferenţele dintre intensitatea dorinţei sexuale la femeie şi la bărbat sau despre rolul imaginaţiei (fanteziilor) partenerilor de cuplu în obţinerea plăcerii sexuale supreme. Sunt, de asemenea, evocate sexul anal şi oral, precum şi fantasmele, în sensul că unul dintre parteneri poate să îşi imagineze că face dragoste cu o altă persoană decât cea cu care este în momentul respectiv.
Vatsyayana discuta, de asemenea, variante de îmbrăţişări, de săruturi, poziţii erotice şi chiar de sunete pentru a marca momentul orgasmului. Dacă femeia nu are orgasm, autorul recomandă cuplului să reia partidă de sex mai târziu şi dacă eşecul persistă, atunci bărbatului îi revine misiunea să îşi concentreze atenţia supra yoni-ului femeii.
Cui se adresează?
În acest tratat erotic, o relaţie armonioasă între bărbat şi o femeie depinde de compatibilitatea între organele genitale ale celor doi. În lipsa acestei compatibilităţi, căsnicia lor va fi dezastruoasă. Şi dacă, totuşi acest lucru se întâmplă, există diferite reţete Ayurvedice (medicina tradiţională indiană) pentru acei bărbaţi şi acele femei ale căror probleme fizice şi psihologice intră în conflict cu capacitatea lor de a avea relaţii sexuale. Watsyayana afirmă că sexualitatea femeii este determinată şi de… climă.
În Kama Sutra, Vatsyayana se adresează în mod special bărbatului, care în societatea tradiţională indiana avea rolul major şi dă mare credit pudorii şi respectării convenţiilor sociale din acele timpuri. De pildă, femeia nu trebuie să facă avansuri bărbatului. Sau bărbatul care şi-a ales ca mireasă o virgină este sfătuit să aibă răbdare şi tact cel puţin trei zile – dar mai bine o săptămână – până să îi propună tinerei neveste poziţii mai sofisticate de a face dragoste. Şi aceasta pentru a o acomoda treptat cu ele şi pentru a nu-i provoca dezgustul.
Ceea ce uimeşte pe omul timpurilor noastre când face o incursiune prin Kama Sutra este tonul lejer, nevinovat (normal) şi direct folosit de autor pentru a discuta liber despre sexualitatea umană. Tratatul se adresează în egală măsură bărbaţilor adulţi, tinerilor, băieţi şi fete, care sunt pe punctul de a-şi uni destinele prin căsătorie, şi chiar curtezanelor (prostituatelor). Toate textele legate de arta amorului se încadrează în mod specific obiceiurilor şi tradiţiilor din societate indiană a acelor secole, multe concepte şi idei fiind şi azi actuale.