În lumea artistică a teatrului şi cinematografiei româneşti, 2004 este anul Maiei Morgenstern. Niciodată nu s-a vorbit atât de mult despre actriţă care, la 42 de ani, a făcut pasul spre recunoaştere mondială o dată cu rolul Fecioarei Maria din peliculă lui Mel Gibson, “Patimile lui Hristos”, lansat în România după Sărbătorile de Paşti.
Carte de vizită
Actriţă de prestigiu a şcolii româneşti, Maia Morgenstern s-a născut la 1 mai 1962 în Bucureşti. După absolvirea Academiei de Teatru şi Film (IATC), în 1985, îşi începe activitatea la Teatrul din Piatra-Neamț, continuând la Bucureşti (la Teatrul Evreiesc de Stat, Bulandra şi Odeon). În 1990, ajunge prin concurs pe prima scenă a ţării, Teatrul Naţional. Rolul Medeei din “Trilogia antică”, regizata de Andrei Şerban îi aduce Premiul UNITER “Lucia Sturdza Bulandra”. În 1993 e declarată “Cea mai bună actriţă a anului” pentru rolul din “Ghetto”, pe scena Teatrului Naţional. Un nou premiu UNITER i se acordă în 1995 pentru rolul “Lolă Blau”.
Debutează în cinematografie în 1983, cu filmul “Prea cald pentru luna mai”, în regia Mariei Callas Dinescu. Mai joacă în filme semnate de Dan Pita (“Dreptate în lanţuri”, 1983), Iulian Mihu (“Anotimpul iubirii”, 1985), Şerban Marinescu (“Cei care plătesc cu viaţa”, 1988), Mircea Mureşan (“Maria şi marea”, 1988), Manole Mărcuş (“Marea sfidare”, 1989), Gheorghe Bușecan (“Pasaj”, 1990), Laurenţiu Damian (“Rămânerea”, 1990). În 1991, filmul “Balanta”, realizat de Lucian Pintilie, îi aduce o notorietate internaţională pentru rolul “Nela”, actriţă fiind declarată “Steaua de mâine” şi obţine prestigioasa distincţie a Academiei Europene de Film – Premiul Felix. A mai jucat în producţiile internaţionale “Trahir” (regia Radu Mihaileanu, 1992), “Nostradamus” (regia Roger Christian, 1993), “Privirea lui Ulise” (regia Theo Angelopoulos, 1994), “A şaptea cameră” (regia Martha Meszaros, 1995).
Coproducţiile cinematografice (peste 30 de filme est-europene) în care joacă sunt recompensate la mari festivaluri precum Cannes – în 1992 pentru “Balanţă” şi 1995 pentru “Privirea lui Ulise”, “A şaptea încăpere” (Veneţia, în 1996) şi “Băieţii Witman” (Moscova, în 1997).
Actriţă vorbeşte romana, engleza, franceza, idiş şi rusă; este căsătorită şi are trei copii. Săptămânalul economic şi financiar “Capital” a desemnat-o pe locul 23 în Topul Femeilor de Succes din România în 2003.
În rolul Fecioarei Maria
În filmul regizat de către Marta Meszaros, “A şaptea cameră”, Maia Morgenstern a interpretat rolul lui Edith Stein, o călugăriţă evreică moartă la Auschwitz şi canonizata de Biserica Catolică în 1998. Se pare că evoluţia ei în acest complex rol i-a atras atenţia lui Mel Gibson, care a invitat-o personal la filmările “Patimilor”.
Maia Morgenstern este românca pe care Mel Gibson a văzut-o că cea mai potrivită actriţă în rolul Mariei, mama lui Iisus. “Respectul nu se impune, ci se câştigă, dar odată câştigat, e al tău” declară Maia la începutul anului 2004. În România, Maia şi-a câştigat de mult respectul. Rolurile în piesele de teatru şi cele din filme, turnee în Elveţia, Germania, Olanda, etc., premii UNITER sau oferite de reviste româneşti sau jurii internaţionale, toate consolidaseră statutul de actriţă de clasa al Maiei Morgenstern.
Însă rolul cu care avea să producă senzaţie în lumea întreagă a fost cel al Fecioarei Maria în filmul lui Mel Gibson. Filmul nu a prilejuit însă doar o interpretare de excepţie pe care România, şi chiar Europa, se obișnuiseră aproape să o primească din partea Maiei.
“James Caviezel este extraordinar în rolul lui Iisus, iar românca Maia Morgenstern o interpretează absolut emoţionant pe Fecioara Maria care asistă la moartea lentă a fiului ei” scria în 23 febr. a.c. un editorialist de la “The Sun” într-una din puţinele cronici favorabile controversatei pelicule.
Maia a fost impresionată de generozitatea şi sinceritatea lui Mel Gibson din timpul filmărilor. “Pe mine mă îndruma către o stăpânire stoică a durerii personajului, dar care asista cu demnitate la martiriul fiului ei. Trebuia să sugerez transformarea treptată a disperării, a neputinţei şi a revoltei – chiar a urii faţă de călăi – în milă şi iertare. O milă divină, bunătate şi iubire”, rememorează actriţa.
Actriţă românca a fost cea care, prin interviurile acordate unor publicaţii sau posturi de televiziune străine, i-a luat apărarea de o manieră extrem de fermă regizorului Mel Gibson, ţintă mai multor acuzaţii de antisemitism. Cuvântul ei a cântărit greu: Maia a fost pe platou, are origine evreiască şi este descendenta unei familii de supravieţuitori ai Holocaustului.
Maia nu poate spune însă că rolul Fecioarei Maria este deosebit pentru ea. “Fiecare rol face parte din viaţa mea. Le iau foarte în serios pe toate şi mă consider responsabilă pentru ceea ce fac”.
Ca şi o curiozitate, amintim că în timpul filmărilor Maia era însărcinată, cu fiica Isadora; filmările au fost terminate cu doar o lună înainte de venirea copilului pe lume. Interpretarea ei electrizantă se datorează, crede actriţă, şi datorită acestei experienţe. Cate odată, în timpul filmărilor, actrița-mama îşi simţea copilul mişcându-se. “Şi atunci mă gândeam la femeia aia care şi-a văzut fiul bătut şi batjocorit. Pentru o mamă nu poate fi încercare mai cumplită”, se confesă actriţă într-un interviu recent. A fi însărcinată, spune Maia, e ca şi cum ai împărtăşi “o luminozitate aparte care nu poate fi reprodusă de machiaj”.
Aprecieri unanime
Maia Morgenstein este prima actriţă romana care a întruchipat-o într-un film pe Fecioara Maria. Cheia în care a interpretat personajul a fost cel al mamei sfâşiate de durere şi disperare în fata pierderii copilului. Aceste sentimente universale vor fi aceleaşi oricând şi pretutindeni pentru orice mamă, fie ea musulmană, creştină sau budistă. Interpretarea ei în film a impresionat multă lume.
Andrei Oișteanu, profesor de istorie a antisemitismului, cel care desfiinţează în România peliculă “Patimile lui Hristos”, recunoaşte totuşi că: “Maia Morgenstern face un rol bun (Fecioara Maria). Într-un film excesiv la toate capitolele, actriţa o întruchipează pe Mater dolorosa fără îngroşări sau stridențe, fără grimase, fără ţipete, fără şiroaie de lacrimi. Diferitele grade ale suferinţei sunt redate subtil prin expresia feţei şi calitatea privirii”.
Un român simplu, Adrian Pop, aflat în Melbourne, Australia, tara natală a lui Mel Gibson declară prin Internet unui ziar central din România: “Cat despre măiestria actoricească a Maiei Morgenstern, este ceva ieşit din comun. Parcă ar fi fost născută să joace acest rol cu accea căldura şi privire care răscolesc inimilor multor oameni…”.
Iată şi opinia unuia dintre actori, francezul Francesco Cabraş, interpretul lui Gesmas, hoţul cel rău, crucificat alături de Iisus: “Maia Morgenstern, Madona, e capabilă – doar printr-o simplă privire – să facă să se cutremure tot ce e în jurul ei. Ea e adevărată revelaţie a acestui film”.
(Va urma cu episodul “Opinii pro şi contra”)
Documentar realizat de Ioan P. ALEXA