* “Acest film blamează, în mod colectiv, omenirea pentru moartea lui Iisus. (…) Nu există excepţie. Eu sunt primul din rândul celor vinovaţi. Eu am comis-o (crimă). Hristos a murit pentru toţi oamenii din toate timpurile”;
* “Nu înţeleg de ce toată lumea mă consideră vinovat, când scenariul este bazat pe Cartea Sfântă. Eu nu am inventat nimic”;
* “Am vrut ca filmul să fie şocant. Şi am vrut de asemenea să fie extrem. Am vrut ca el să-l împingă pe spectator peste limită. Şi filmul face asta. Cred că îi împinge pe oameni peste margine. Astfel încât ei văd enormitatea, enormitatea acelui sacrificiu; să vezi că cineva a putut îndura asta şi totuşi întoarce iubire şi iertare, chiar trecând prin durere extremă şi suferinţa şi batjocură”;
* “Intenţia mea în această ecranizare este să creez o operă de artă durabilă şi să generez o meditaţie serioasă în rândurile audientelor de diferite credinţe (sau fără), care au variate familiarităţi cu această istorie”;
* “Am vrut să inspir, nu să ofensez. Speranţa mea ultima este că mesajul acestei istorii, de curaj şi sacrificiu zguduitor, să inspire toleranta, iubire şi iertare”;
* “Am vrut să exprim intensitatea sacrificiului, ca şi oroarea lui. Am vrut de asemenea un film care are momente de reală poezie şi frumuseţe şi o permanentă prezenţa a iubirii, pentru că în cele din urmă este vorba despre credinţă, speranţă şi dragoste. După părerea mea, aceasta este cea mai impresionantă naraţiune pe care o putem relata”.
(Mel GIBSON, actor şi regizor american)
* “Este un film cu cămăşi albe versus cămăşi negre. Şi cămăşile negre aparţin ţapului ispăşitor tradiţional din istorie, poporul evreu şi religia iudaică, şi asta este ce mă supără şi mă dezamăgeşte la acest film”.
(Rabinul A. James RUDIN, American Jewish Communithy)
* “Cred că acest film este o producţie incendiara care va provoca un puternic antisemitism în întreaga lume…”;
“Majoritatea covârşitoare a evreilor din întreaga lume va spune despre acest film că este absolut oribil”.
“Este un portret oribil al evreilor şi cred că mulţi creştini vor pleca de la acest film după scenele oribile de tortură. Pur şi simplu nu există scuză pentru a face un asemenea film”.
(Rabinul Marvin HLER, Centrul “Simon Wiesenthal” din SUA)
* “… Şi filmul nu a instigat la ura împotriva germanilor, a fost un studiu asupra unui fapt istoric, aşa cum sunt Patimile, aşa cum a fost Genocidul şi cu privire la aceste două cauze toţi trebuie să ne cercetăm inimile şi propriile societăţi, şi să facem tot ce ne stă în putinţă pentru a ne asigura că o asemenea ură nu se mai întâmplă în generaţia noastră”;
“Vedem acest film că o poveste de iubire. Nu este un film care se centrează asupra evreilor şi romanilor. Este un film care se centrează asupra lui Iisus”.
(Pastorul Ted HAGGARD, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Evangheliştilor din America)
* “Nu este nici o pată de culoare aplicată unui anumit grup. Mel [Gibson] spune destul de des că acest film nu este povestea învinovăţirii. Aceea mulţime din faţa lui Pilat nu condamna o întreagă rasă pentru moartea lui Hristos, aşa cum actele odioase ale lui Mussolini nu condamna toţi italienii ori actele vicioase ale lui Stalin nu condamna toţi ruşii. Vina este a tuturor în moartea lui Iisus. Păcatele mele, păcatele tale, toate păcatele noastre Îl răstignesc pe aceea cruce”;
* “Dumnezeu a fost regizorul nostru tainic”.
(James CAVIEZEL, catolic, artist american)
* “Filmul
* “Spre deosebire de filmul
* “În maniera kitsch, filmul lui Mel Gibson propune o întoarcere la mentalitatea medievală”.
(Andrei OIȘTEANU, profesor de istorie a antisemitismului la Centrul de Stuidii Ebraice din cadrul Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti)
* “Filmul lui Mel Gibson e un fel de poveste a lui Hristos în varianta guma de mestecat pentru tot poporul şi pentru toate sexele, vârstele şi credinţele. E o mare reţeta, cu o poveste simplificată la maximum… […]
(Cornel NISTORESCU, editorialist la “Evenimentul zilei”)
* “Când oamenii vor merge să vadă filmul, vor vedea în primul rând o operă de artă. Au lucrat la acest film musulmani, atei, creştini şi evrei, dar nu s-a pus niciodată problema rasei sau a religiei”.
“Dacă este un mesaj politic acesta se referă la responsabilitatea şi impactul politic şi militar pe care îl pot avea liderii în manipularea maselor şi intervenţia în conştiinţele oamenilor, mai ales într-un moment de criză cum era acela”;
* “Filmul lui Mel Gibson are un foarte sever şi profund mesaj social şi politic, cu trimitere la situaţiile tragice din Kosovo, Irak şi Irlanda. Probabil că de aceea s-a şi iscat atâta vâlvă în jurul filmului”.
(Maia MORGENSTERN, evreică, actriţă româncă)
* “Film magistral. (…) Performante uimitoare. Cu puţin dialog, James Caviezel este uluitor în rolul lui Hristos. Durerea, suferinţa şi credinţa lui adâncă sunt înfăţişate în fiecare mişcare şi în fiecare privire intens reflectată prin ochii lui uimitor de expresivi”.
“După ce am văzut
(Marin KAMITZ, preşedinte al Reţelei cinematografice independente MK2 şi al Federaţiei Franceze a Distribuitorilor de Film)
* “Este cea mai frumoasă, plină de acurateţe, tulburătoare, realistă şi sângeroasă reprezentare a acestei binecunoscute istorii realizată vreodată în cinematografie”.
(Cal THOMAS, publicist-comentator, membru al Consorţiului Editorialiştilor din SUA)
* “Este filmul cel mai puternic pe care l-am văzut în viaţa mea”.
(William DONAHUE, preşedintele Ligii Catolice din SUA)
* “Este cel mai neplăcut film setos de sânge pe care l-am văzut vreodată şi în mod cert înfăţişează poporul evreu din urmă cu 2000 de ani într-o lumină foarte nesuferită. Aşa încât nu va ajuta la crearea de bune relaţii între comunitatea evreiască şi altele”.
(Grevill JANNER, membru al Congresului Mondial Evreiesc)
* “Dacă am putea înţelege ceea ce Iisus Hristos a făcut pentru noi şi am putea să-I urmăm exemplul de iubire şi iertare, nu ar mai exista ura sau violentă în lume. Acest film va ajuta că aceasta să devină posibil”.
(Dario Castrillon HAYOS, cardinal la Vatican)
(Va urma cu episodul “Sensuri simbolice al Patimilor şi influienta lor mistică asupra omenirii viitoare”)
Documentar realizat de Ioan P. ALEXA