Kama- d
eva, zeul hinduist al iubirii, asemenea divinului Eros al lui Hesiod, este un tân?r str?lucitor ?i abil. Primul n?scut dintre zei, Kama poart
? un arc împletit cu flori ?i cinci s?ge?i ale c?ror vârfuri sunt flori înmiresmate. El mai poart
? un nod sau un la? cu care
î?i poate prinde ?i înc?tu?a victima de la distan??, precum ?i un cârlig cu care s? o trag? aproape de el.
Aceste patru instrumente ale zeului invincibil – s?geata, arcul, la?ul ?i cârligul – sunt asociate cu cele patru mari porunci seduc?toare ce produc dragostea ?i supunerea. Acestea sunt poruncile: „Deschide!”, simbolizat? de s?ge?i; „Z?p?ce?te, înnebune?te!”, arcul; „Paralizeaz?, uluie?te, în?epene?te ?i imobilizeaz?!”, la?ul ?i, respectiv, „Umile?te, îmblânze?te, supune!”, cârligul.
Se spune c?, odat?, Kama ?i-a îng?duit s?-l ia drept ?int? pe Siva, supremul yogin ?i pustnicul-ascet arhetipal al panteonului hinduist, Indra, regele zeilor, fiind cel ce-i poruncise s-o fac?, în scopul de a întrerupe medita?ia acestuia ?i de a-l umple de dragoste pentru zei? a P
arvati, fiica divin? a regelui-munte Himalaya. Când îns? cea dintâi s?geat?-floare ?i-a atins ?inta, iar Siva a fost trezit din medita?ia ve?nic? asupra propriei sale luminozit??i abisale de esen?? cereasc?, din al treilea s?u ochi, cel median, a ?â?nit un fulger de mânie, iar trupul lui Kama, vedenia îns??i a Farmecului irezistibil, a fost pref?cut în cenu??. Rati, so?ia sa dezolat?, l-a înduplecat pe Siva s?-l readuc? din nefiin?? pe tovar??ul ei de via??, dar, cu toate c
? spiritul s-a întors, trupul cel frumos nu a mai putut fi z?mislit înc? odat?. De aceea Kama este numit Ananga, „f?r? trup”. El plute?te impalpabil deasupra îndr?gosti?ilor ?i printre ei, silindu-i nev?zut s? se îmbr??i?eze.
Prelucrare dup?: Filozofiile Indiei de Heinrich ZIMMER, Bucure?ti: Ed. Humanitas, 1997.