Motto: “Nu numai c? m? folosesc de întreaga mea minte pe care o am, dar ?i de cea pe care o pot împrumuta.” – Woodrow WILSON
Înainte de a se întoarce la serviciu cu ocazia începerii noului an ?colar, o profesoar? experimentat? ?i-a controlat mapa, a r?sfoit rapid printre paginile familiare, apoi a scos lista elevilor. În dreptul fiec?rui nume se g?sea un num?r: scoruri standard la testele IQ. O ajuta s? ?tie care elevi erau mai inteligen?i ?i care aveau nevoie de un ajutor suplimentar.
A fost mirat? s? vad? c? toate cifrele de IQ erau peste 120, multe dintre ele peste 160. Era o clas? talentat?, o clas? cu genii ?i semigenii! ?i gândi: “În sfâr?it am fost r?spl?tit?. Nu va mai trebui s? petrec ani de zile f?când pe poli?ista ?i consiliera. În sfâr?it voi avea ?ansa s? lucrez cu ni?te min?i extraordinare”.
?i-a petrecut câteva ore în plus preg?tind unele teme în avans, proiecte speciale ? i planur
i de predare stimulative. Cu o astfel de clas? nu mai trebuia s? se mul?umeasc? cu minim de rezisten??.
În prima zi de cursuri le-a declarat:” E o onoare s? predau unor elevi atât de dota?i cum sunte?i voi. Va fi un an minunat.”
A f?cut eforturi neobi?nuite pentru a preg?ti teme stimulative care s? se muleze pe natura acestor elevi cu un poten?ial excesiv. La fiecare or? de curs venea cu proiecte care permiteau pasiunilor ?i intereselor individuale s? se impun?, sprijinea metode diferite de înv??are, accepta bucuroas? chiar ?i cele mai ciudate întreb?ri. A trimis p?rin?ilor note de încurajare, rugându-i s? r?mân? implica?i în procesul de dezvoltare a talenta?ilor lor copii. Apoi a ad?ugat unele teme suplimentare. Au existat unele nemul?umiri. Mai ales c? a suplimentat cursurile cu probleme mult superioare nivelului clasei.
Scorurile la testele de verificare n-au constituit nicio surpriz? pentru ea. Note mari, toate. Dup? primul trimestru fiecare elev avea medii de 10, cu excep?ia câtorva, care aveau 9. P?rin?ii au început s?-l sune pe directorul ?colii. Directorul a chemat-o pe profesoara.
“E uimitor”, i-a spus el.
“Deloc”, i-a replicat ea. “E un grup special de elevi”.
“Îmi pare bine c? te gânde?ti la ei în acest fel.”
“P?i, cum altfel? Sunt extrem de dota?i.”
Lini?te. “Ce vrei s? spui?”
Le-am v?zut scorurile la testele IQ. Sunt cu to?ii ni?te genii, într-un fel sau altul.”
“Ce teste QI?”
“Cele din catalogul elevilor, din dreptul numelor lor, a?a cum au fost întotdeauna listate.”
Directorul a scos din biroul s?u un vraf de hârtii. A pescuit dintre ele o coal? de un albastru deschis, “N-ai citit asta?”
Profesoara studie hârtia ?i o expresie de consternare i-a ap?rut pe fa??.
“Nu în?eleg.”
“Elevii t?i nu sunt nici superdota?i, nici genii. Sunt elevi obi?nui?i. Cifrele acelea… sunt numerele lor de la vestiare.”
Sursa: Nu-?i st? în cale: 5 chei pentru a dep??i a?tept?rile tuturor/COOPER, Robert K.- Bucure?ti: Allfa, 2009, pp. 241-243.