Elevul capabil
În tratatele budhiste, trei caracteristici definesc un elev capabil, unul care este numit un recipient potrivit pentru învăţătură, pentru însuşirea practicii spirituale şi primirea de învăţătură. Una dintre aceste trei caracteristici este o minte deschisă, lipsită de părtinire şi de prejudecăţi. A doua este receptivitatea şi inteligenţa, iar cea de a treia este aspiraţia, dorinţa autentică de a învăţa.
Neştiinţa
Un elev i-a pus odată profesorului o întrebare. Profesorul nu ştia răspunsul la aceea întrebare şi i-a replicat elevului spunând că neştiinţa este o sursă de suferinţă. Aceasta sugerează că trebuie să ştim.
Omniştiinţa
Atisha, unul dintre maeştrii indieni care au venit în Tibet prin secolul al XI-lea, avea pasiunea de a meşteri şi de a face tot felul de mecanisme. Într-o zi, repara o oală de lut spartă. Unul dintre asistenţii săi tibetani trecea pe acolo şi l-a întrebat de ce marele lama făcea acea muncă manuală. Atisha i-a răspuns: „Nu trebuie ca fiecare dintre noi să caute omniştiinţa? Aceasta este o parte a cunoaşterii.”
Viitorul omenirii
Suntem proprii noştri stăpâni. Lucrurile depind în totalitate de noi; ele stau pe umerii noştri. Prin urmare, viitorul omenirii se află în mâinile omenirii însăşi. Avem responsabilitatea de a crea o lume mai bună, o lume mai fericită şi mai paşnică. Simt că este responsabilitatea noastră.
DALAI LAMA
Sursă: Noua fizică şi cosmologie: Dialoguri cu Dalai Lama- Arthur ZAJONC.- Editura tehnică, 2006.