Angajaţii doresc să simtă ca ei sunt conduşi pe direcţia corectă, să li se spună către ce se îndreaptă şi de ce. Ei au nevoie să ştie unde se afla, ce urmează să se întâmple şi cum vor fi afectaţi. Ei vor să simtă că fac ceea ce trebuie. Iată de ce liderul vizionar care poate să transmită inspiraţia să echipei, de obicei da rezultate bune.
Cercetările despre cum percep angajaţii liderul, […], au indicat patru cerinţe ale liderului de succes:
- Liderul să fie perceput ca fiind “unul de-ai noştri”; multe caracteristici fiind asemănătoare cu cele ale grupului din care face parte, liderul nu poate să lase impresia unei persoane din afară.
- Liderul să fie perceput ca fiind “al nostru”; el va respecta normele şi valorile esenţiale pentru grup. El poate influenţa valorile prin talentele sale vizionare dar poate să se discrediteze dacă merge prea departe.
- Liderul să fie perceput ca fiind “cel mai bun dintre noi”; el va demonstra că este expert în meseria sa, antrenând grupul să muncească împreună. Nu este obligatoriu să aibă mai multă experienţă decât ceilalţi, dar prin atitudine va demonstra că pregătirea să poate da rezultate bune.
- Liderul are menirea să împlinească aşteptările angajaţilor; el va putea mai curând să câştige respect şi cooperare dacă compartimentele lui vin în întâmpinarea dorinţelor angajaţilor. Totuşi nu se poate defini un lider în funcţie de cine este sau cum gândesc angajaţii despre el. El va fi apreciat după ceea ce face, după rolurile lui şi după tipul de autoritate exercitat.
Sursă: Managementul resurselor umane/PRODAN, Adriana. – Iaşi: Princeps Edit, 2008, p. 110.