Religiile universale susţin standarde etice dure, de la care nu ar trebui să ne abatem, pentru a trăi în armonie. Biserica şi toate formele de comunităţi religioase au scopul de a ne ajuta să găsim oameni cu aceeaşi mentalitate şi să păstrăm standarde etice corecte în relaţiile dintre noi, pe lângă învăţarea şi respectarea filosofiilor şi rugăciunilor specific tradiţiilor respective. Dar în momentul în care ne lăsăm pradă propriilor iluzii sau suntem influenţaţi de oameni şi idei negative, ajungem să manifestăm un comportament greşit şi nociv.
În tradiţia budistă se vorbeşte de trei non virtuţi care trebuie abandonate şi trei virtuţi care trebuie amplificate. În calitate de călugăriţă, trebuie să ţin mult mai multe jurăminte, dar aceste premise fundamentale se aplică tuturor.
Există trei non virtuţi legate de corp:
· uciderea,
· furtul,
· comportamentul sexual inadecvat.
Există patru nonvirtuți în vorbire:
· minciună,
· calomnia,
· cuvintele dure,
· bârfa.
Şi trei în gândire:
· lăcomia,
· reaua-voinţă,
· perspectivă greşită.
Cele zece virtuţi contrastează cu aceste nonvirtuți, începând cu acestea trei fizice:
· să protejeze viaţa,
· să respecte bunurile celorlalţi,
· să utilizeze sexualitatea în mod înţelept şi fără abuzuri. (Fiind călugăriţă, am depus un jurământ de celibat total.)
Iată cele patru virtuţi în vorbire:
· să spui adevărul,
· să meditezi conflictele celorlalţi,
· să foloseşti cuvinte blânde,
· să vorbeşti numai când ai ceva de spus.
Şi cele trei virtuţi în gândire:
· să fii mulţumit,
· să ai o atitudine care să îi ajute pe ceilalţi,
· să renunţi la perspectivele greşite.
Toate acestea pot părea evidente, dar, dacă analizăm atent şi observăm realităţile din viaţa d zi cu zi, vedem cum reacţionăm atunci când suntem cuprinşi de mânie, gelozie, ura, pofta sau lăcomie. Aceste amăgiri ne întunecă judecata şi ne fac probleme. Mintea noastră raţională poate înţelege rostul evitării nonvirtuților, dar când preia controlul mintea noastră înşelătoare, atunci trebuie să aplicăm toate antidoturile posibile.
Sursă: Frate bogat, sora bogată: Două căi diferite către Dumnezeu, bogăţie şi fericire/KIYOSAKI, Robert; KIYOSAKI, Emi (venerabila Tenzin Kacho). – Bucureşti: Curtea Veche, 2014, pp. 159-161.