Măgarul mullahului a fost furat. Plin de furie, mullahul fugi la bazar şi strigă cu voce tare: “Cine mi-a luată măgarul să mi-l aducă imediat!” Supărat, cu faţa roşie şi venele gâtului umflate, continua să strige” Dacă nu-mi iau imediat măgarul înapoi, voi face ceea ce nu ar trebui să fac!”
Oamenii din jur erau vizibil speriaţi de toate acestea, dar, dintr-o dată, fără să ştie nimeni cine l-a adus, măgarul era acolo.
Mulţimea se împrăştie. Toată lumea era fericită că problema se rezolvase atât de liniştit. Dar un bărbat se întoarse spre mullah şi îl întrebă: „Spune-mi, ce lucru ai făcut pe care nu ar trebui să îl faci, dacă nu ţi-ai fi obţinut înapoi măgarul?” Mullahul răspunse: “Ce aş fi făcut? Aş fi cumpărat alt măgar, dar spune-mi dacă ar fi fost un lucru înţelept, la punga subţire pe care o am”.
***
[Comentariul autorului] Prima parte a poveştii încurajează identificarea. Prin furtul măgarului sau, mullahul a devenit victima unei nedreptăţi. El acţionează cu agresivitate şi fantasme de omnipotenţă. “ceva îngrozitor se va întâmpla…” Pe baza propriilor noastre idei despre dreptate, este uşor să înţelegem şi să aprobăm ameninţările mullahului.
Dar, în acelaşi timp, ştim că un eveniment teribil poate produce rezultate neplăcute, pe care le putem prevedea cu ochiul minţii. Aceasta duce la o tensiune pe care mullahul o rezolvă într-un mod neaşteptat, punând situaţia într-o lumină nouă. Revendicările dreptăţii pălesc brusc în fata motivului cumpărării. Ul alt măgar ar costa pur şi simplu prea mult. Întâmplarea îngrozitoare se dovedeşte a nu fi agresivitate îndreptată spre exterior. În schimb. Este conflictul dintre standardele cumpătării şi situaţia financiară efectivă a mullahului. Această schimbare de referinţă micşorează tensiunea care s-a creat. Uşuraţi, reacţionăm surâzând dau chicotind. Ne putem distanţă de situaţia ameninţătoare. Acest proces de transfer are loc în cazul multor poveşti. Este sugerată cititorului sau ascultătorului o schimbare de perspectivă. Nouă perspectivă are de-a face cu conceptele de bază…
Sursă: Poveşti orientale ca instrumente de psihoterapie/PESESCHKIAN, Nossrat. – Bucureşti: Editura Trei, 2017, pp. 58-59.